Ekspert STIGA radzi: jak wybrać kosiarkę spalinową?
Trudno o piękny ogród bez zadbanego i perfekcyjnie przystrzyżonego trawnika. W niewielkim do koszenia przyda się kosiarka ekologiczna – elektryczna lub akumulatorowa, w wielopowierzchniowym i na rozległych terenach zielonych – traktor ogrodowy. Gdzie natomiast najlepiej sprawdza się kosiarka spalinowa?
Kosiarka spalinowa najlepiej sprawdza się w terenie, gdzie powierzchnia jest zbyt duża, by swobodnie pracować z kosiarką elektryczną/akumulatorową, ale jeszcze za mała na traktor ogrodowy. Z mojego doświadczenia obserwuję, że najczęściej kosiarkę spalinową kupuje klient posiadający trawnik o powierzchni od ok. 600 m² – 1500 m². Są oczywiście odstępstwa od tej reguły, ponieważ klienci nierzadko decydują się również na sprzęt spalinowy pomimo mniejszego ogrodu, ale i są tacy, co posiadają trawniki powyżej 2000 m² i każdorazowo koszą go przez ok. 3 godziny.
Obsługa kosiarki spalinowej kojarzy się z ciężką pracą, z którą nie każdy jest w stanie sobie poradzić. Obecnie jednak wiele z nich, w tym maszyny STIGA, wyposażono w nowoczesną technologię zwiększającą wygodę pracy. Jakie praktyczne rozwiązania sprawiają, że koszenie przebiega sprawnie?
Obecnie kosiarki spalinowe oferują udogodnienia, które czynią pracę związaną z koszeniem – prostszą, łatwą i wygodną. Podstawą każdej kosiarki spalinowej jest silnik. Kosiarki STIGA wyposażone są w nowoczesne silniki górnozaworowe z automatycznym ssaniem (spełniają obowiązującą normę Euro5), dobrane odpowiednio do szerokości obudowy i pozostałych elementów wyposażenia maszyny tak, aby proces koszenia przebiegał możliwie najbardziej efektywnie, a także komfortowo.
Aby praca kosiarką nie sprawiała trudności, urządzenie musi być ergonomiczne. STIGA zwraca na to szczególną uwagę i tak projektuje swoje kosiarki, aby praca nimi była jak najbardziej wygodna. Specjalny kształt korpusu (obudowy) kosiarek wpływa na odpowiednią sztywność całego urządzenia. Ergonomiczna kierownica z funkcją regulacji wysokości pozwala na dopasowanie jej położenia do wzrostu operatora. Kosze na trawę posiadają wskaźnik napełnienia, są wykonane z tworzywa lub w technologii hybrydowej – połączenia materiału i tworzywa.
Wszystkie kosiarki STIGA posiadają centralną regulację wysokości koszenia, koła o podwójnych łożyskach maszynowych. Na terenie nierównym świetnie sprawdzą się kosiarki wyposażone w tylne koła o większej średnicy (240-280 mm). Większość kosiarek posiada napęd, który ułatwia koszenie na prostych odcinkach trawnika, nie brakuje również modeli z regulacją prędkości jazdy (do tempa chodu operatora). Wiele kosiarek STIGA posiada praktyczne uchwyty do podnoszenia/przenoszenia maszyny oraz złączki do mycia korpusu za pomocą wody z węża ogrodowego.
Dbając o łatwość obsługi, STIGA wyposażyła kosiarki z koszem w różne systemy koszenia. Od 2w1, czyli zbierania trawy do kosza lub tylnego wyrzutu, przez 3w1, czyli zbieranie trawy do kosza, tylny wyrzut, mielenie, po 4w1 gdzie dochodzi jeszcze dodatkowy boczny wyrzut skoszonej trawy. Systemy te świetnie sprawdzają się, gdy chcemy zebrać skoszoną trawę do kosza blisko domu. Dalej możemy kosić systemem bocznego/tylnego wyrzutu i pozostawić trawę na trawniku — jako zielony nawóz.
Kolejnym dużym udogodnieniem przy obsłudze kosiarki jest wprowadzenie silników z systemami elektrycznego rozruchu. To rozwiązanie szczególnie cenią osoby, dla których tradycyjne uruchamianie silnika spalinowego bywało kłopotliwe. Na czym polega elektryczny rozruch? W skrócie: zamiast linki rozrusznika, którą trzeba „szarpać”, by go uruchomić, silnik jest wyposażony w baterię litowo-jonową. Na kierownicy kosiarki znajduje się przycisk, który uruchamia rozrusznik. Bateria posiada diody wskazujące poziom jej naładowania; w przypadku konieczności doładowania baterii, kosiarka jest wyposażona w dedykowaną ładowarkę. Na jednym naładowaniu jesteśmy w stanie uruchomić kosiarkę ok. 50 razy.
Chciałbym jeszcze wspomnieć o najbardziej zaawansowanych kosiarkach STIGA Twinclip. Maszyny te wyróżniają się unikalną budową (solidną konstrukcją uzyskaną dzięki połączeniu elementów stali galwanizowanej z aluminium oraz dodatkowo osłonięta stalową osłoną), wyjątkowym komfortem obsługi oraz najbardziej wydajnym systemem koszenia. Koła jezdne posiadają miękki bieżnik, aby nie ugniatać trawy. Na komfort i wygodę wpływa system kontroli wibracji AVS — ponieważ silnik jest oddzielony od obudowy kosiarki amortyzatorami.
Kosiarki Twinclip posiadają system obsługi kosza, regulacji wysokości kierownicy i wysokości koszenia „jednym ruchem”. Atutem tej serii kosiarek jest jednak bardzo wydajny system koszenia oraz zbierania trawy. Wyjątkowe noże Twinclip, posiadają po dwa ostrza tnące z każdej strony, dzięki czemu trawa jest ścinana zarówno od góry (pierwsze cięcie), jak i przy darni (drugie cięcie). W rezultacie pokos zostaje rozdrobniony maksymalnie precyzyjnie, a następie — za pomocą dużej łopaty noża — sprawnie transportowany do kosza. Kosiarki Twinclip świetnie zbierają skoszoną trawę, a ich obsługa to czysta przyjemność. Niektóre modele są wyposażone w silniki „Mow&Stow”. Wyróżniają się specjalną konstrukcją – po skończonej pracy możemy złożyć kierownicę i postawić kosiarkę w pozycji pionowej, dzięki czemu jest łatwiejsza zarówno w czyszczeniu, jak i przechowywaniu.
Biorąc pod uwagę, że kosiarka spalinowa może służyć nie tylko do koszenia, ale także pielęgnowania trawnika, co należy wziąć pod uwagę, kupując ją i chcąc by była: efektywna i wydajna w pracy oraz łatwa w obsłudze?
Kosiarki STIGA zostały tak skonstruowane, by praca nimi była jak najbardziej wydajna i łatwa. Szerokość obudowy dobieramy w zależności od wielkości i złożoności trawnika. Do najmniejszego trawnika przeznaczona jest kosiarka Collector 43, na nieco większej powierzchni z równym trawnikiem świetnie sprawdzi się maszyna z grupy Collector 48. Cyfra przy danym modelu kosiarki STIGA zawsze odpowiada szerokości jej obudowy, liczona w centymetrach.
Najpopularniejszą serią kosiarek STIGA jest Combi. Wyróżnia się system koszenia 4w1 oraz kołami tylnymio większej średnicy. Obudowa o szerokości 48-50 cm, moim zdaniem, najlepiej sprawdzi się do koszenia trawników o pow. do 1000 m², na większych — kosiarki z szerokością obudowy 53-55cm. Należy zwrócić uwagę, że w ogrodach z większą liczbą nasadzeń, skalniaków, czy alejek lepiej radzą sobie kosiarki węższe, tj. o szerokości 48-50cm. Maszyny z większymi obudowami będą po prostu mniej wygodne w manewrowaniu w trakcie koszenia trudno dostępnych zakamarków ogrodu.
Na wymagającym terenie świetnie sprawdzą się kosiarki Turbo Power. Posiadają bardzo wytrzymałe i odporne na uszkodzenia, korozję obudowy wykonane z aluminium. Osobną grupę kosiarek stanowią Multiclipy. Kosiarki te nie posiadają kosza, a ich obudowa jest wyprofilowana w ten sposób, aby trawa po ścięciu zewnętrzną częścią noża przedostawała się pod obudową na drugą wewnętrzną krawędź tnącą – do miejsca, gdzie jest dodatkowo rozdrobniona. Ostatecznie w postaci drobnych ścinek pozostaje na trawniku jako nawóz. Ten ekologiczny sposób koszenia jest w Polsce niedoceniany i mało popularny. Szkoda, ponieważ przy systematycznym koszeniu (co najmniej raz w tygodniu) nie musimy zastanawiać się, co zrobić ze skoszoną trawą? Zostaje ona jako zielony nawóz na działce, użyźnia glebę i nie dopuszcza do nadmiernego jej wysychania.
Odporna na uszkodzenia, efektywna w każdych warunkach, wydajna w eksploatacji. Z kosiarką spalinową STIGA praca w ogrodzie upływa sprawnie, szybko i przyjemne!
Źródło: www.stiga.pl
Nie tylko wielozadaniowość przekuwa się na satysfakcję pracy z kosiarką. Liczy się również stan techniczny. Zaawansowana maszyna, ale nieprzygotowana lub niewłaściwie przygotowana do intensywnej eksploatacji prędzej niż później odmówi współpracy. Jak dbać o kosiarkę spalinową – przed sezonem, w trakcie i po?
Kosiarka z silnikiem spalinowym wymaga specyficznej obsługi i konserwacji przed sezonem, w trakcie sezonu i po nim. Silniki stosowane obecnie w tego typu kosiarkach są silnikami czterosuwowymi, górnozaworowymi, smarowanymi rozbryzgowo i chłodzonymi powietrzem.
Przed sezonem i co kolejne 25 motogodzin pracy, należy wymienić olej silnikowy na nowy. Używa się do tego dobrej klasy oleju klasy SAE 30; misa olejowa kosiarki mieści z reguły ok 0,6l oleju. Pomocne do jego wymiany mogą być dedykowane do tej czynności odsysarki STIGA. Przed wymianą oleju, należy rozgrzać silnik, aby wszelkie zanieczyszczenia zostały z niego wypłukane i spłynęły na jego dno (do misy olejowej). W trakcie sezonu, przed każdym koszeniem należy również skontrolować stan oleju i uzupełniać go zgodnie ze wskazaniem miarki na bagnecie. Dla osób mniej technicznych zalecam wizytę w autoryzowanym serwisie, który przygotuje nam sprzęt do bezawaryjnej pracy.
Silniki kosiarek STIGA zasilane są benzyną bezołowiowa 95. Ważne, by pochodziła od sprawdzonego dystrybutora - słabej jakości paliwo powoduje kłopoty, falowanie silnika, a w skrajnym przypadku konieczność wizyty w serwisie i czyszczenie całego układu paliwowego. Co do paliwa, istotne jest również, by nie pozostawiać go po zakończonym sezonie w zbiorniku kosiarki. Po kilku miesiącach przechowywania rozwarstwia się, wytrąca osady i powoduje problemy z uruchomieniem silnika na wiosnę.
W trakcie sezonu ważne jest czyszczenie kosiarki po każdym koszeniu. Pozostawiona pod obudową trawa powoduje jej korozję i łuszczenie się farby. W tym celu należy zdjąć tzw. fajkę ze świecy zapłonowej, unieść kosiarkę świecą do góry – „na rączki” i dokładnie wyczyścić spód obudowy z resztek przyklejonej trawy. W tym celu możemy użyć sprężonego powietrza, wody z węża ogrodowego, szczotki, nie należy jednak myć kosiarki przy pomocy myjki ciśnieniowej. Niektóre modele kosiarek posiadają obudowy wyposażone dodatkowo w złączkę wodną do mycia, do niej możemy podłączyć węża ogrodowego. Odkręcamy wodę, uruchamiamy kosiarkę, woda z węża przez złączkę dostaje się na nóż i jest rozchlapywana pod obudową, czyszcząc ją z pozostałości po koszeniu.
W trakcie sezonu należy kontrolować stan filtra powietrza. Zapobiega on przedostaniu się kurzu, pisaku i innych zanieczyszczeń do gaźnika. Filtry powietrza mogą być papierowe lub gąbkowe. Gdy filtr papierowy jest brudny, możemy go ewentualnie przedmuchać sprężonym powietrzem, ale docelowo należy go wymienić na nowy. Filtr papierowy może zostać również zalany olejem na skutek zbyt dużego przechylenia kosiarki (na stronę, gdzie znajduje się filtr). Wtedy musi być on bezzwłocznie wymieniony. Filtr gąbkowy, jeśli nie jest uszkodzony, możemy wypłukać w letniej wodzie z detergentem i wysuszyć. Następnie delikatnie nasączyć olejem silnikowym, który zapobiega przedostaniu się drobnych zanieczyszczeń do wewnątrz silnika. Gdy zaniedbamy kontrolę stanu filtra powietrza, obniżamy żywotność silnika. Z czasem do gaźnika i silnika będą dostawać się zanieczyszczenia, które w początkowej fazie spowodują większe zużycie paliwa, potem oleju silnikowego, ostatecznie doprowadzą do poważnego uszkodzenia kosiarki.
Odnośnie do noża — zauważymy na nim w trakcie sezonu ubytki, nierówności lub po prostu trawa będzie nierówno przycięta i będzie miała postrzępione końcówki, należy zgłosić się z odkręconym nożem lub kompletną kosiarką do serwisu. Ostrzenie to jedno, a wyważenie noża, tak by podczas pracy nie powodował on wibracji – drugie. W przypadku nadmiernego zużycia należy bezwzględnie wymienić nóż na nowy. W trakcie sezonu należy pamiętać także o kontroli stanu świecy zapłonowej. Niewłaściwe jej działanie powoduje nierówną pracę silnika i trudności przy uruchomieniu kosiarki. By sprawdzić świecę zapłonową, konieczne jest zdjęcie tzw. fajki i wykręcenie świecy z cylindra. Ewentualne zanieczyszczenia usuwamy przy pomocy szczotki drucianej, następnie sprawdzamy odległość elektrod szczelinomierzem. Powinna ona wynosić 0,5 mm. Zużytą świecę wymieniamy na nową, zawsze tej o tej samej charakterystyce.
Po ostatnim koszeniu w roku należy wypalić pozostałe paliwo w zbiorniku kosiarki, aż silnik kosiarki zgaśnie, a potem bardzo dokładnie wyczyścić koła, obudowę z resztek trawy oraz ziemi. Na koniec możemy przykryć maszynę pokrowcem i przechowywać przez zimę w miejscu, gdzie nie będzie wystawiona na oddziaływanie niekorzystnych warunków pogodowych (opady śniegu, wilgoć). Ważne, by w kosiarkach z elektrycznym rozrusznikiem naładować do maksymalnego poziomu i wyjąć baterię litowo-jonową. Pamiętajmy, by zimowała w temperaturze co najmniej +10 stopni Celsjusza ze względu na ryzyko nieodwracalnego uszkodzenia.
Jeśli będziemy przestrzegać omówionych zasad, unikniemy niepotrzebnych problemów i kłopotów związanych z obsługą, a kosiarka w sezonie odwdzięczy nam się bezawaryjną pracą i długą żywotnością.
Prawidłowo przeprowadzona konserwacja kosiarki minimalizuje ryzyko awarii w trakcie pracy, ale nie chroni maszyny przed uszkodzeniami mechanicznymi. Między innymi: zarysowaniem, zniekształceniem, pęknięciem – korpusu albo noża tnącego. Od czego zatem zależy żywotność – trwałość, wytrzymałość – kosiarki spalinowej?
Kosiarki STIGA są produkowane z bardzo dobrej jakości materiałów, co przekłada się na ich wyjątkową trwałość, efektywność pracy oraz bezpieczeństwo obsługi. Kosiarka spalinowa do trawy, jak sama nazwa wskazuje, służy jednak do koszenia trawy, a nie do koszenia kretowin, kamieni, krawężników i wystających z ziemi korzeni prętów itd. Elementy te nie są obojętne dla kosiarki podczas eksploatacji. Przed przystąpieniem do pierwszego koszenia, dokładnie sprawdźmy powierzchnię trawnika. Usuńmy z niej kamienie, wystające pręty czy korzenie. Kontakt kosiarki z wymienionymi przeszkodami zakończy się w najlepszym przypadku uszkodzoną piastą lub skrzywionym nożem. W najgorszym – skrzywionym wałem silnika i uszkodzoną obudową, a w konsekwencji kosztowną wizytą w serwisie. Uszkodzenia mechaniczne spowodowane złą obsługą, powodują szybsze zużycie podzespołów, zmniejszają wydajność koszenia i żywotność sprzętu. Jeśli będziemy o tym pamiętać, urządzenie odwdzięczy nam się długoletnią bezawaryjną pracą.
Dziękuję za rozmowę!
Chcesz dowiedzieć się jeszcze więcej o kosiarkach spalinowych STIGA pomocnych w pielęgnacji trawnika? Przeczytaj: Kosiarki spalinowe STIGA – poznaj ich możliwości!